Wpis jest kontynuacją tematu zapoczątkowanego w dziale „podatki„, w którym poruszone były zagadnienia związane z uzyskiwaniem przychodu z podatków. Wnioski, jakie tam zostały zaprezentowane obejmowały:
- konieczność zapewnienia mieszkańcom dostępu do podstawowych usług i specjalizacji,
- porównanie typów budynków i liczebności mieszkańców każdego z nich,
- odpowiednie i optymalne umiejscowienie obiektów specjalizacji,
- konieczność wybudowania minimalnej liczby budynków „zagranicznych” potrzebnych do odblokowania kolejnych obiektów, czy wykonania zadań
Poniżej znajduje się rozwinięcie tematu na przykładzie świetnie zaprojektowanej stolicy, przynoszącej wysoki codzienny dochód. Jest to sugestia i propozycja zawierająca garść przydanych porad i praktycznych pomysłów.
Przebudowa od czasu do czasu
Stolica może wymagać przebudowy, ponieważ gra zaprojektowana jest w taki sposób, że wiele obiektów specjalizacji odblokowuje się dopiero po osiągnięciu konkretnego poziomu, czy też staje się dostępna sezonowo, lub otrzymujemy je z nagród.
Niektóre obiekty, które przestają nam być potrzebne w stolicy opłaca się umieścić w schowku i wykorzystać np. w regionach, czy tymczasowo w wyzwaniu projektowym, a inne wyburzyć. Jednak warto mieć w pamięci fakt, że np. ośrodków Maxis nie da się przenosić pomiędzy regionami. Zostają na zawsze tam, gdzie je wybudujemy.
Rozmiar obiektów i zasięg
Jeśli założymy, że większość stawianych obiektów będzie miało rozmiary 2×2 lub 2×3, o wiele łatwiej będzie nam je wymieniać jeśli odblokuje nam się inny obiekt dostępny z danej kategorii, o lepszych parametrach. Przykładowo, z monumentów warto wrócić uwagę na Pomnik Waszyngtona (2×2, 60%), Giraldę (2×2 , 60%), ewentualnie na Wieżę Willis (3×3 80%) czy Wieżowiec Omega (2×3, 85%).

Można także skorzystać z opcji jaką jest wykorzystanie obiektów regionalnych w stolicy. Przykładowo, możemy ustawić Terminal Deskorolek Elektrycznych (2×2) dostępny w Zielonej Dolinie i po maksymalnym ulepszeniu tego obiektu uzyskujemy wzrost populacji o 80% na powierzchni 22×22. Oczywiście wadą tego rozwiązania jest to, że do ulepszania wymagana jest waluta regionalna. Podobnie z innymi budynkami regionalnymi, np, kasynami – przy maksymalnej rozbudowie do poziomu 9 mają bardzo duży zasięg. Każdy region posiada jakiś obiekt, który warto wykorzystać.

Dobrze jest z ostrożnością podchodzić do większych obiektów, które z jednej strony dają znaczny wzrost populacji, jednak z drugiej strony same zajmują dość duży obszar i w rezultacie nie opłaca się ich stawiać na stałe w stolicy, oczywiście pomijając kwestie estetyczne.
Rozbudowa drogi – zajmujemy się tym tylko wtedy, kiedy zachodzi potrzeba i groźba korków oraz wyprowadzki mieszkańców. Drogi nie zwiększają populacji, lecz można je wykorzystać do zastosowania obiektów krajobrazu – tu można wykorzystać Most Akademii Sztuk Pięknych, który podbija populację o 16% na obszarze 18×18 i umieścić go można w wielu miejscach zamiast fragmentu drogi. Wystarczy pod mostem umieścić staw (dodatkowe 2%, na obszarze 8×8) i droga jest przejezdna, a obiekty krajobrazu nie zajmują dodatkowego miejsca.


Jeśli chodzi o zaplanowanie dróg, najlepiej sprawdzają się proste drogi, nie muszą otaczać brzegów obszaru miasta, można budować je w kształcie „grzebienia”.


Karnet Burmistrza – dobrze jest sprawdzić które z dostępnych budynków w karnecie burmistrza spełniają nasze kryteria (nieduży rozmiar, znaczny % wzrostu populacji) i wykorzystać je w naszym mieście, jednak wadą tego rozwiązania jest konieczność zakupu płatnego karnetu.

Omega czy Epickie?
Aby uzyskać jak najlepszą optymalizację projektu trzeba zadbać o wykorzystanie przestrzeni na budynki, które będą przynosiły największy dochód. Wiadomo, że budynki Omega mają największy potencjał, jeśli chodzi o liczbę ludności, jednak wymagają one jednocześnie dostępu do dronów i ControlNetu, a także do ich ulepszenia wymagane są specjalne przedmioty wytwarzane w laboratorium z płatnych kapsuł. Z drugiej strony ich zaletą jest to, że nie potrzebują dostępu do straży pożarnej, policji ani przychodni.

Kolejną opcją, oferującą duży potencjał jeśli chodzi o liczbę mieszkańców są budynki mieszkalne przekształcane na epickie. Warto więc w stolicy usunąć wszystkie inne budynki mieszkalne (latynoamerykańskie, londyńskie czy regionalne – ewentualnie na potrzeby zadań stawiać je w regionach), ponieważ nie ma możliwości przekształcenia ich na epickie, a także mają one mniejsze możliwości bazowe jeśli chodzi o miejsca dla mieszkańców w porównaniu z Omega czy Epickimi.

Fabryki i produkcja
Wiadomo, że wygodnie jest mieć fabryki i budynki komercyjne w stolicy, gdzie łatwo jest doglądać produkcji, jednak zajmują one wiele miejsca, które można przeznaczyć pod zabudowę mieszkalną. Wielu graczy decyduje się na wydzielenie wąskiej działki przebiegającej wzdłuż Składnicy towarów, Centrum światowego handlu i Wieży vu i tam umieszczają wszystkie te budynki, (można wtedy nie obejmować tego skrawka terenu dostępem do strefy górskiej i plażowej). Jednak aby naprawdę efektywnie wykorzystać miejsce w stolicy, cała produkcja powinna zostać przeniesiona do regionu.
Budynki usługowe
W miarę możliwości dobrze jest zastępować mniej wydajne budynki usługowe (elektrownie, wodociągi, kanalizacja itp) na te, które oferują największą podaż i nie zanieczyszczają terenu wokół. Dzięki temu pozostanie nam więcej przestrzeni na budynki mieszkalne, nie spadnie też zadowolenie mieszkańców.